Popravde ani som sa nechcel sem registrovať, lebo som BMW fanatik a som na bmwklube, ale mám aj Renault Méganne 1.4 16V 70kw 2001 a mal som dva zaujímavé problémy na aute, s ktorými som sa na BMW nikdy nestretol, ale s ktorými sa s vami rád podelím. Prvý je už starý, ale tiež ho radšej spomeniem, lebo je to veľmi nepríjemná záležitosť. Ráno vstanem do práce, nasadnem, naštartujem, zaradím spiatočku, vycúvam a hotovo, neišlo vyradiť ani zaradiť, ale našťastie prevodovka zostala v neutrále. Odtiahli sme to mechanikovi, ten na nič zvláštne neprišiel, len videl cez malú kamerku, že predlohová hriadeľ nie vo svojej polohe, tak ju potiahol a bolo po probléme. Oprava 150€. Po oprave som najazdil, ale 800km, no jedného pekného rána sa situácia zopakovala, znova to išlo mechanikovi, znova vytiahol hriadeľ aj sa na tom vozil no a zasa sa mu to zaseklo, ale kúsok od jeho garáže. Nikdy sa s takým niečim nestretol, lebo tridsať rokov opravuje len Baworáky, ale chcel tomu prísť na kĺb, tak prevodovku zhodil a celú rozobral, verdikt znel: zodraté vidličky,druhého a štvrtého prevodového stupňa (viď foto, ospravedlňujem sa za kvalitu), vraj čo zisťoval od kamaráta čo robí Renaulty je to častý problém u Renaulťáckych prevodoviek, cena 450€ materiál aj práca. Dosť ma to inak naštvalo, lebo za takú cenu som mohol mať repas prednej nápravy na BMW 540i a to Meyle HD. No, ale druhý problém, ktorý som mal nedávno bol ešte zaujímavejší. Večer prídem z práce domov zamknem auto a idem preč, ráno prídem k autu idem otvárať a nič. Asi je baterka vybitá, tak som otvoril kľúčom dvere, vytiahnem multimeter a baterka má 1,35V v záťaži!!! Dobre čítate, menej než nová tužková! Odpojím ju a zoberiem domov. A idem do práce s kolegom. Keď som prišiel z práce chcel som ju dať nabíjať, meriam a už mala lepších 8,25V. Nabil som ju na 13,7V a dal do auta, zmeral dobíjanie, ktoré bolo v poriadku 13,8V na voľnobeh. Zamkol a viac som tomu nevenoval pozornosť, ale ďalšie ráno sa situácia zopakovala. Takže na vine nebola baterka, ale nejaký parazitný odber, ale z čoho? Odber zamknutého auta bol 3,02A, čo je ozaj veľa, no a o skrat sa nejednalo, lebo prúd nekolísal, ale po otočení kľúčika do polohy II odoberaný prúd klesol na 1,7A a to bolo ešte zvláštnejšie. Takže som postupne začal vyťahovať poistky a skúmať kde idú tie tri ampére. Po vytiahnutí všetkých poistiek v interiéri aj v motorovom priestore sa nič nestalo. Stále 3,02A a to bolo už ozaj divné, lebo ostal už len alternátor a štartér, ktorý obchádza poistky. Po odpojení alternátora odoberaný prúd klesol na 20mA a bolo po záhade. To bolo tých 3020mA, 3000mA alternátor a 20mA elektronika. Závada bola na Regulátore napätia a to, že jedna z diod bola prerazená v závernom smere, čiže alternátor dobíjal normálne, ale akonáhle ste dali kľúčiky do polohy 0, začal z baterky ťahať prúd.
Takže ponaučenie, ak zaradíte spiatočku a nejde páka vyradiť no prevodovka zostane v neutrály, treba pohľadať machra na prevodovky a dať vymeniť vidličky a popri tom aj silentblok prevodovky, má na to veľký vplyv. A ak vám niečo záhadne vybije baterku veľkým prúdom, tak začnite tým, že rovno odpojíte alternátor, ušetríte si veľa času lámania si hlavu kde je problém. Pri niekoľkých ampéroch na rádio zabudnite, bežné origo rádia na plný výkon berú do 2A. A popravde ak sa to dá tatko podomácky vyriešiť je škoda vyhadzovať peniaze za elektrikára. (ja pracujem ako elektrotechnik)
PS: Na záver ešte jeden zaujímavý prípad o kamarátovej Lagune 1.9dci 88kw 2004, na ceste do Chorvátska zastavil na pumpe, natankoval ale už nešlo naštartovať, odtiahli ho domov a dal auto elektrikárovi, lebo si nemyslel, že sa jedná o mechanickú závadu, nakoľko sa všetko javilo v poriadku, ten zistil chybu v polohe vačky, takže sa vymenil snímač vačky, no výsledok žiadny, po zbytočných 180€ sme auto odtiahli k môjmu mechanikovi. Načo neprišiel, preskočený rozvodový remeň o sedem zubov!!! Našťastie tento konkrétny motor ma dostatok priestoru aby sa ventily s piestami nezrazili. Verdikt utrhnutý kajlík na rozvodovom kolese vačky. Zasa zašiel sa svojím kamarátom na Renaulty a ten povedal, že je to bežné a doporúča pri každej výmene rozvodov kúpiť aj nové rozvodové koleso vačky, ktoré nie je drahé, 32€, ale predídete veľmi nákladnej a zložitej oprave. Ak to dáte robiť do Renaultu, lebo si stým váš mechanik neporadí vyjde vás to na viac ako 600€. Po výmene a nastavení rozvodov Laguna už nalietala viac ako pätnásťtisíc kilometrov. Celková cena materiál plus práca bola tuším 350€.