Zdravím vás Renaulťáci
chcel by som vás poprosiť o radu
Občas mám problém naštartovať. Ide o auto RENAULT Scénic RX4 1.9 dCi Privilége Salomon 75kW (102PS).
Ráno sadnem do auta, počkám pár sekúnd, pokiaľ sa motor nažeraví a keď zhasnú kontrolky na palubovke otočím kľúčikom a bez problémov sa motor rozbehne. Keď jazdím len po meste (aj niekoľko dní za sebou), prejdem vždy vzdialenosť menšiu cca. 10km, všetko je v poriadku a je úplne jedno či štartujem so studeným alebo zahriatým motorom. Občas som započul, že motor sa nejako pomalšie rozbieha a štart bol približne o 0,5 sekundy dlhší, no pripisoval som to vybitejšej batérii, pretože som pomerne často štartoval a jazdil len na krátkych úsekoch.
O pár dní som sa vybral na dlhšiu trasu (približne 100km) po diaľnici, aj klasických cestách a myslel som si, že keď motor pôjde dlhodobo a vo vyšších otáčkach batéria sa dobije. Keď som dorazil do cieľa pokúšal som sa naštartovať, no márne. Javilo sa to ako úplne vybitá batéria, až to nakoniec prišlo do takého štádia, že nevládala zatočiť štartér. Auto stálo 10 hodín a potom som naštartoval bez problémov.
Čakala ma cesta späť domov. Približne po 70km som si spravil 10 minútovú pauzu a znovu sa nedalo naštartovať. Batériu som zasa vybil a stále nič. Nechal som to postáť nejakých 5 minút a auto naštartovalo, aj keď to bol taký dlhší a ťažší štart. Po návrate domov som sa začal zaujímať o akumulátor.
Na druhý deň som si k nemu pripojil voltmeter a sledoval ako sa batéria zachová. Na začiatku mala 13,8V, čo je u takej batérie úplne normálne, pri prvom štarte studeného motora napätie kleslo na 11V a postupne klesalo až na 9,5 a motor sa bez problémov naštartoval. Chvíľku som ho nechal bežať, aby sa zohrial a aby alternátor dobil batériu. Batéria mala 13,5V a tak som sa pokúsil naštartovať znovu. Napätie na nej kleslo až pod 7V a motor už nevládala roztočiť. Povedal som si, že akumulátor je starší, už nemá dostačujúcu kapacitu a pri vysokom štartovacom prúde má vysoký vnútorný odpor (to by vysvetľovalo ten veľký pokles napätia).
A tak som si vedľa pristavil druhé auto, pripojil štartovacie káble a pristavené auto som nechal ísť na 3000ot/min. Začal som štartovať RX4 a odber bol tak veľký, až sa hriali štartovacie káble, dokonca sa objavil výrazný pokles napätia aj u druhého auta, ktoré mi malo dodávať elektrinu a RX4 stále nevládalo roztočiť motor.
Skúšal som odpojiť aj žeraviče (ved motor zohriaty na ideálnu teplotu ich k štartu nepotrebuje a ak by mal niektorý z nich skrat, je dosť možné že práve to má taký vysoký odber), ale bolo to bez zmeny. Teraz mám podozrenie, že by to mohli byť zničené alebo znečistené uhlíky štartéra, ale vymontovať štartér je niekoľkohodinová záležitosť a preto sa vás chcem spýtať či náhodou nemáte skúsenosti s takýmto problémom.
za odpovede vám vopred ďakujem