Renault fórum

Renault forum a Renault klub Slovensko
Práve je 19 Mar 2024 13:09

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Solárne elektrárne na dom
Lacné baterie do notebooku



Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 2 ] 
Autor Správa
 Predmet príspevku: diesel a zima:))
OdoslaťOdoslané: 23 Dec 2009 07:44 
Neprítomný
Moderátor
Moderátor

Založený: 28 Aug 2009 18:16
Príspevky: 580
Bydlisko: Stará Bystrica
AUTO: Renault Laguna III 2.0 dci 131kw INITIALE PARIS
spam: Nie
V zime radšej tankujte plnú nádrž
Václav Lipavský | 22. decembra 2009 13:23
Dlhšie odstavené naftové auto sa v hlbokých mrazoch nemusí vždy podariť naštartovať. Na vine môže byť aj poloprázdna nádrž.
Čo robiť v prípade, keď zamrznú ostrekovače
Nové motory si stále vyžadujú zábeh
Do slabších verzií motora 1.5 dCi tankujte len kvalitnú naftu

V poloprázdnej nádrži odstaveného auta sa jednoduchšie drží vzdušná vlhkosť.
Autor: Václav Lipavský

Určite ste sa už niektoré zimné ráno zobudili na to, ako pod vašimi oknami sused už pol hodinu skúša naštartovať svoj rodinný turbodiesel. Akumulátor má vraj v poriadku, žeraviace sviečky ešte z posledných síl fungujú a nafty je tam dosť. Tak kde je problém?

Ako pri všetkom, aj v tomto prípade je príčin viac. Najčastejšou je však voda v nafte alebo stuhnutie paliva a vytvorenie malých kryštálov parafínu v ňom. Prevenciou proti vode v nádrži je tankovať vždy plnú nádrž. Objem vzduchu v nádrži je minimálny a vzdušná vlhkosť tak nemá veľké šance dostať sa do nádrže.

Keď sme pri tankovaní, ak veľa nejazdíte a vaše auto viac stojí ako jazdí, určite na začiatku zimy nádrž dotankujte zimnou naftou. Tá má pri nízkych teplotách omnoho lepšiu filtrovateľnosť ako letná a je odolnejšia proti vytváraniu kryštálov parafínu v nafte. Ak sú kryštály ešte malé, dokážu prejsť palivovým filtrom a ich prítomnosť nespôsobí problémy. Priechodnosť filtrom začína byť kritická pri tzv. bode filtrovateľnosti, kedy sa kryštály zväčšia natoľko, že nedokážu prejsť palivovým filtrom a upchajú ho. A máte problém.


Pred prvými mrazmi natankujte zimnú naftu.

Okrem včasného natankovania zimnej nafty je dobrým receptom aj používanie aditív, ktoré rozbíjajú kryštalickú štruktúru parafínu a veľké kryštály menia na menšie, ktoré bez problémov filter prepustí. Použitie aditív má však jednu podmienku. Aby fungovali, musíte ich do nádrže pridať ešte pred nástupom prvých veľkých mrazov. Ak už nafta stuhne, aditívum je bezmocné.

Do prémiovej nafty už aditívum dodatočne nelejte

Pridávaním aditív do prémiovej nafty (tá je už od výroby aditivovaná) by ste mohli ľahko spôsobiť jej presýtenie aditívami a zhoršenie ich pôvodnej funkcie.

Čo s upchaným palivovým filtrom?

Ak máte v aute stuhnutú naftu, najúčinnejším riešením je auto odtiahnuť do vyhrievaných priestorov. Účinné, ale veľmi komplikované. Veď to poznáte, nikto nemá zrazu čas, odťahovka je drahý nezmysel a tlačiť auto niekoľko sto metrov k najbližšiemu zdroju tepla zaváňa seknutím v krížoch.

Jednou z možností je zohriať upchaný palivový filter, čím rozbijete nahromadený parafín a tok nafty obnovíte. Môže pomôcť teplá voda. Treba len vedieť, kde filter vlastne máte a dúfať, že tie zvyšky teplej vody, ktorou ho trafíte ho stihnú dostatočne prehriať. Ďalšou možnosťou je jeho výmena (v praxi ho však pri tuhom mraze, v kabáte a so skrehnutými prstami takmer nikto nedokáže vymeniť). Keď filter predsa len "spojazdníte" alebo sa vám nejakým zázrakom podarí naštartovať, sledujte, či vám počas jazdy nebude auto strácať výkon. V tom prípade je stuhnutá aj nafta v nádrži a filter sa pomaly znova upcháva. Je tu však šanca, že sa palivo v nádrži zohreje. Prepadom od vstrekovačov sa totiž do nádrže vracia zohriata nafta. Počas jazdy sa tak dokáže obsah nádrže mierne zohriať, čo vyrieši všetky problémy.

Trik s benzínom

Ak vám naftové auto v zime naštartovalo, no po krátkej jazde začína strácať výkon, prestáva ťahať a po pridaní plynu akoby sa motor začal dusiť (po pustení plynového pedála naopak motor ožije), je najvyšší čas konať. V takých prípadoch musí ísť teória bokom a nastupujú činy. Vašou šancou je odbočiť k najbližšej čerpacej stanici a do nádrže dotankovať malé množstvo benzínu (na 50 l nafty stačí jeden až dva litre benzínu, keď je veľký mráz, množstvo benzínu zdvojnásobte). Benzín dokáže rozpustiť kryštály parafínu v nádrži a môže situácii pomôcť. Ani benzín v nádrži však nie je záruka, že sa stuhnutou naftou nakoniec palivový filter neupchá úplne. Keď sa upchá a nedokážete ho ničím zohriať, určite ho neskúšajte vybrať a prepojiť palivové vedenie bez neho. Ani núdzovo! Riskujete zničenie vstrekovacieho čerpadla. Keby ste videli, čo všetko sa po rokoch usadí v palivovej nádrži, príde vám z toho zle.

POZOR! Pridávaním benzínu do nafty prudko znižujete jej mazaciu schopnosť, čo môže viesť k poškodeniu vstrekovacieho systému (vstrekovacie čerpadlo sa môže zadrieť). Tento trik použite naozaj len v prípade, ak nemáte inú možnosť. Navyše odporúčam čo najskôr do nádrže pridať aj aditíva zvyšujúce mazacie schopnosti nafty. Pri starších robustných systémoch sa až tak báť nemusíte, ale pri moderných common-railoch musíte byť veľmi (!) opatrní.

Vyhrievané palivové filtre

Niektoré moderné naftové autá majú vyhrievané palivové filtre, ktoré upchávanie parafínom eliminujú. Nie je to nič nové, vyhrievané filtre sa v osobných autách objavili už v osemdesiatych rokoch minulého storočia, no niekoľko automobiliek ich nepoužíva dodnes (najmä na trhoch, kde si to celoročné vonkajšie teploty nevyžadujú).

Dlhé štartovanie nemá zmysel

Ak motor pri štartovaní nenaskočí počas 15 až 20 sekúnd, nemá zmysel štartovať dlhšie. Štartér v takom prípade odoberá akumulátoru príliš veľa energie a tá chýba žeraviacim sviečkam, ktoré vypovedia službu. Lepšie je štartovanie po 5 – 10 sekundách prerušiť, počkať kým sa akumulátor spamätá, dopriať čas žeraveniu a štartovať znova.

Uvedomte si však jedno – ak motor nechytá ani po niekoľkých pokusoch, niekde to musí mať príčinu a tú dlhé štartovanie neodstráni. Jediným efektom vášho úsilia bude totálne vybitý akumulátor.

Ako na vybitý akumulátor

Keď auto odstavíte na niekoľko dní v mraze, je lepšie akumulátor vymontovať a uložiť ho do tepla (neplatí pre dlhodobé celosezónne uskladnenie). Zachová si tak vyššiu kapacitu a pri štartovaní v sebe vygeneruje viac sily. Keď ste z nejakých dôvodov akumulátor nechali v aute, pred štartovaním ho vyberte a na krátky čas ponorte po vrchný okraj do teplej vody (nie horúcej). Pomaly sa prehreje a jeho kapacita môže stúpnuť aj o 30 %.

Pripraveným šťastie praje

Všetkým popísaným problémom sa vyhnete, ak sa na príchod prvých silných mrazov pripravíte. Natankujte zimnú naftu, ak máte možnosť, použite aditíva, dobite akumulátor, vymeňte palivový filter a skontrolujte funkciu žeraviacich sviečok. Ak budete mať auto v dobrom technickom stave, nie je dôvod, aby v mrazoch nenaštartovalo.

_________________
MY EX CAR:Renault Clio 1,9D MIRAGE
MY CAR :Renault Scenic 1,6 16V


Hore
 Profil Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mailovú správu  
 
 Predmet príspevku: Re: diesel a zima:))
OdoslaťOdoslané: 19 Jún 2012 21:36 
Neprítomný
Prispievateľ
Prispievateľ

Založený: 28 Jan 2012 13:41
Príspevky: 90
Bydlisko: Malacky
AUTO: renault clio 1.5dci 2001 48kw
vw golf 4 1998 1.9tdi 66kw
renault megane scenic 2001 1.9dci 75kw
po pravde mam uz tretie auto dizlaka a v zime ziaden problem ide oto ako sa kto o auto stara tak mu to potom ako vraty


Hore
 Profil Odoslať súkromnú správu Odoslať e-mailovú správu  
 
Zobraziť príspevky za obdobie posledných:  Usporiadať podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Počet príspevkov: 2 ] 

Všetky časy sú v UTC + 1 hodina [ letný čas ]


Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron



partneri

©renaultforum, Powered by phpBB ©